Category #1

Universal Analytics?

Waarom overstappen op Universal Analytics? Website analyseren wordt veel simpeler dan eerst!

Universal Analytics biedt veel nieuwe inzichten bij het analyseren van het gedrag van bezoekers. Sinds oktober 2013 is de upgrade voor iedereen beschikbaar en sinds deze week officieel uit de Bèta versie. In de komende maanden laat Google ons geen keuze dan over te stappen naar deze upgrade. Wie niet verrast wil worden door de ‘fabrieksinstellingen’ van zijn Analytics account stapt vóór de automatische migratie al over naar Universal Analytics. Hieronder 5 handige tips voor een succesvolle implementatie van Universal Analytics.

Tip 1: Stel een stappenplan op

Consumentendata is één van de meest kostbare gegevens van een merk. Als merk geef je je data en het beheer hiervan dan ook niet graag uit handen. En als bureau dat de overgang naar Universal Analytics begeleidt heb je graag zo compleet mogelijke toegang tot de data van het merk om de overstap te kunnen voltooien.

Stel daarom met het team een stappenplan op voor de overgang naar Universal Analytics. In dit stappenplan definiëren jullie alle fases van de migratie, van macro tot microniveau. Denk aan het verkrijgen of verlenen van de juiste toegangsniveaus in Analytics tot het implementeren van de kleinste events en het inrichten van dashboards.

Zodra de aanpak is afgestemd stel je alle stakeholders op de hoogte van de migratie en de benodigde stappen zodat zij op het juiste moment kunnen worden aangehaakt. Stakeholders zijn personen die binnen de organisatie of afdeling invloed kunnen uitoefenen op en beslissingen mogen nemen tijdens dit traject.

Tip 2: Eerst inventariseren dan documenteren

Alle benodigde stappen voor een succesvolle overgang naar Universal Analytics zijn nu bekend en de juiste personen zijn aangehaakt. Volgende stap is het inventariseren van de inhoud: kunnen we de huidige implementatie een-op-een overzetten naar een nieuwe property of moet er een nieuw meetplan worden opgesteld?

Met Universal Analytics is het mogelijk om diverse databronnen met elkaar te integreren (zowel online als offline). Het voornaamste verschil met Google Analytics is dat we afstappen van het meten van ‘bezoeken’ en overgaan naar het meten van ‘bezoekers’. Het oriëntatieproces via verschillende verkeersbronnen, devices en browsers kan worden herleid tot unieke bezoekers. Hierdoor ontstaat een beter zicht op de totale klantreis. Hieronder een drietal praktische aanwijzingen voor de inventarisatie:

1. Breng de huidige Analytics implementatie in kaart en stel samen een volledig meetplan op

De overgang naar ‘nieuwe’ meetsoftware is natuurlijk ook hèt moment om de meetbaarheid onder de loep te nemen. Meten we alles wat we willen meten en meten we dit op de juiste manier? Het meten van ‘bezoekers’ heeft impact op de getoonde data (aantallen) in Analytics en maakt uitbreiding van de meetopties mogelijk.

2. Inventariseer per niveau: van macro tot micro

Werk de inventarisatie af in fases. Begin bij de grote lijnen zoals de account- en property instellingen en duik vervolgens steeds dieper in de data. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn: Hoeveel property’s gaan we overzetten? Hoe zijn deze property’s ingericht? Is E-commerce ingesteld? Welke Adwords accounts worden gekoppeld en worden remarketinglijsten via Analytics aangeroepen? Welke conversiedoelen en events worden er gemeten en hoe zijn deze ingericht?

3. Documenteer de huidige & nieuwe Analytics implementatie

Een document waarin de huidige & nieuwe implementatie van Analytics zijn samengebracht is altijd handig als naslagwerk. Ook voor eventuele volgende Analytics upgrades en voor het maken van beslissingen m.b.t. data verzameling.

Tip 3: Test in een nieuwe Universal Analytics property

Universal Analaytics is een upgrade van Analytics die vele nieuwe meetopties biedt. Alle huidige functionaliteiten zijn inmiddels beschikbaar en/of uitgebreid. Voordat je definitief overstapt is het daarom belangrijk de nieuwe implementatie volledig te testen. Dit om eventuele onjuistheden in data te voorkomen.

Veilige tests uitvoeren doe je in een nieuwe Universal Analytics property. Doorloop hiervoor de volgende 4 stappen:

  • Maak een nieuwe Universal Analytics property aan
  • Richt deze precies hetzelfde in als de huidige Google Analytics property
  • Maak een filter aan waarin alleen het eigen IP-adres is opgenomen (voor een zuivere test)
  • Doorloop stap voor stap alle elementen in de nieuwe Universal Analytics property

Nadat alle elementen in de nieuwe property succesvol zijn getest kun je de ‘oude’ property upgraden. Let op: de overgangsperiode is max. 48 uur. Houd er rekening mee dat er een gat van 2 dagen kan ontstaan in de getoonde data. Komt de huidige inrichting van Google Analytics niet overeen met de nieuwe inrichting van Universal Analytics of wil je het ‘gat’ in data voorkomen? Dan is het verstandig om volledig over te stappen naar de nieuwe Universal property. De historische data blijft zichtbaar in de ‘oude’ Google Analytics property.

Tip 4: Gebruik Google Tag Manager

Één van de voordelen van Universal Analytics is de variabele trackingcode. Met minimale inspanning van IT kun je zaken als remarketing, display en E-commerce in de code toevoegen. Om dit voordeel extra kracht bij te zetten kun je gebruik maken van de Google Tag Manager. Dit is een tagmanagement systeem waarmee je o.a. gemakkelijk diverse meetcodes op een website plaatst. Zonder tussenkomst van een developer. Hoe dit precies werkt lees je hier.

Tip 5: Organiseer Universal Analytics kennissessies

Met Universal Analytics komt de integratie van online en offline data steeds dichterbij en wordt het steeds makkelijker om de totale klantreis in kaart te brengen. Data integratie biedt bedrijven nieuwe inzichten in het aankoopproces van de consument en daarmee vele kansen. Om het team te enthousiasmeren voor de upgrade en op de hoogte te stellen van de mogelijkheden is het verstandig om Universal Analytics kennissessies te organiseren. Gebruik een Universal Analytics kennissessie bijvoorbeeld om:

  • Draagvlak te creëren voor de upgrade naar Universal Analytics
  • Iedereen op de hoogte te stellen van de mogelijkheden voor on- en offline data integratie
  • Als inventarisatie voor de nieuwe inrichting van Universal Analytics
  • Te brainstormen over de inrichting van heldere dashboards voor alle stakeholders

Kortom, het is belangrijk om vóór de automatische overgang over te stappen op Universal Analytics. De upgrade biedt vele mogelijkheden voor data integratie en daarmee relevante nieuwe inzichten in de totale klantreis van de sitebezoeker. De bovenstaande tips helpen je op weg bij de implementatie van Universal Analytics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *